Przed apteczną półką – czyli co wpływa na wybory pacjentów.

teva

Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze preparatu przez pacjenta jest rekomendacja farmaceuty lub lekarza. Okazuje się jednak, że są jeszcze dodatkowe czynniki wpływające na zainteresowanie kupujących wybranymi produktami.

57% Polek potwierdza ze rekomendacja farmaceuty jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na wybór konkretnego preparatu w aptece[1]. Jednocześnie ponad 80% Polek wybiera w aptece świadomie, decydując się na zakup konkretnej marki. Jakie czynniki mają wpływ na tę decyzję?

W dzisiejszych czasach wybór preparatów aptecznych jest ogromny a firmy konkurują ze sobą w obszarze decyzji dokonywanej przez pacjenta. Producenci dostarczają produkty o podobnym składzie i jakości, gwarantując im równie dobrą oprawę marketingową. Widzimy reklamy produktów OTC w mediach, spotykamy się z jakościowymi materiałami promocyjnymi, obecnością marek w wydarzeniach, sponsoringach. Producenci dbają także o wygląd i opakowania swoich produktów oraz o ekspozycję na półkach; również aptecznych.

Według badania Ipsos, aż 93% Polek uważa, że robi przemyślane zakupy. 80% za takie uważa zakupy, które charakteryzują się najlepszą jakością w rozsądnej cenie. Zgodnie z badaniem, główną kategorią, której dotyczą przemyślane zakupy Polek, są leki bez recepty (81% wskazań respondentek badania). Zaraz obok jest nowoczesny sprzęt i produkty spożywcze, a na kolejnym miejscu chemia/kosmetyki (76%), które, choć nieznacznie, wyprzedziły wydatki na edukację (72%). Na końcu listy znalazły się wydatki związane z rozrywką, spędzaniem wolnego czasu oraz zakupem ubrań.

Wyniki badania wykazują, że najważniejszym kryterium wyboru produktów jest jakość (89%) i relacja jakości do ceny (82%), a także cena (79%). Jednocześnie jedynie 16% Polek uważa, że robienie przemyślanych zakupów oznacza kupowanie jak najtaniej.

Z drugiej strony poszerza się też nasza świadomość na temat zdrowia i dobrej kondycji organizmu. Rośnie także wiedza pacjentów na temat dostępnych preparatów. Zamienniki i możliwość wyboru nie jest już niczym zaskakującym.

Leki zostały wskazane przez Polki jako główna kategoria, której dotyczą przemyślane zakupy. W tej kategorii pacjenci najczęściej korzystają z tzw. samoleczenia przy takich dolegliwościach jak grypa i przeziębienie, ból, problemy trawienne, a także kłopoty z krążeniem.

Rosnące potrzeby Polaków w zakresie samoleczenia, rozwój rynku aptecznego i coraz większa edukacja pacjenta, stały się motorem do wprowadzenia na rynek specjalnej linii produktów, na którą warto zwrócić uwagę. To leki bez recepty pod szyldem marki własnej TEVA. Szeroka gama produktów oferująca pacjentom produkty jakościowe, o sprawdzonej skuteczności w przystępnej cenie. Oferta produktów TEVA obejmuje produkty z pięciu obszarów, w których pacjenci najczęściej polegają na preparatach dostępnych bez recepty: przeziębienie i grypa, ból, trawienie, układ krążenia, niedobory witamin i minerałów oraz profilaktyka z nimi związana. Łącznie pod marką parasolową Teva dostępnych dla pacjentów jest obecnie 22 różnych preparatów.

„Zależało nam na stworzeniu możliwie kompleksowej oferty, przejrzyście opisanej i czytelnej dla pacjentów, z gwarancją jakości, za którą stoi ponad 100 lat istnienia firmy Teva oraz najwyższe standardy jakości, wynikające z dostarczania leków na całym świecie, w tym na bardzo wymagające rynki europejskie i amerykańskie. Dodatkowo uruchomiliśmy dla pacjentów stronę internetową tevazdrowiewdobrejcenie.pl, na której mogą zapoznać się ze wszystkimi istotnymi informacjami o lekach z naszej oferty, poznać ich wskazania, przeciwskazania, sposób działania, możliwe działania niepożądane, aby pacjenci mogli lepiej przygotować się do naprawdę przemyślanych zakupów” – komentuje Marta Sierpińska-Kopyt, Dyrektor Marketingu Strategicznego, Region Europy Centralnej i Wschodniej Teva.

…………………………………………………………………………………..

[1] Wszystkie dane dotyczące decyzji zakupowych Polek pochodzą z badania „Zwyczaje zakupowe w kontekście idei rozsądnych zakupów”, Badanie Ipsos 2015, wywiady ilościowe, metoda CAWI, rekrutacja z panelu, próba ogólnopolska kobiety 30-59 lat, wielkość próby badawczej n=300.

facebook google twitter instagram youtube