Jak pomóc dziecku z nadwagą?

dziecko z nadwagą
 
Reklamy telewizyjne pokazują uśmiechnięte dzieci, które pałaszują czekoladowe batoniki i mamę szczęśliwą, bo jej pociechy jedzą na śniadanie kanapkę z masłem kakaowym. A w domu wieczny pośpiech i przekonanie: „Niech dziecko zje cokolwiek, byle zjadło”. Stąd tak drastycznie rośnie liczba dzieci z nadwagą. – By im pomóc rodzice muszą zmienić swoje i dziecka nawyki żywieniowe – radzi mgr Monika Ciszek-Skwierczyńska, psychodietetyk koordynator programu leczenia zaburzeń odżywiania w centrum La Fuente w Szczyrku.
Przyczyny nadwagi u dzieci
– Podstawowym problemem jest rola jedzenia, która obecnie drastycznie się zmienia – wyjaśnia Ciszek-Skwierczyńska – z zasady jemy po to, żeby żyć a dziś ta czynność urasta do rangi nagrody czy argumentu przetargowego. Rodzice często licytują się z dzieckiem, że jeśli zje obiad, to coś dostanie i nagradzają je za pochłonięcie niekiedy zbyt dużej jak na jego potrzeby porcji.
Specjalistka zgadza się, że wspólny posiłek może i powinien być okazją do przyjemnie spędzonego czasu. Nie jest to jednak sposób na zły nastrój, który najłatwiej poprawić, otwierając lodówkę czy sięgając po ciastko. – Zdrowiej jest pobiegać z psem po ogrodzie albo wyjść na spacer, w ten sposób też poprawimy humor sobie i dziecku – zachęca psychodietetyczka.
Postrzeganie jedzenia związane jest z nawykami żywieniowymi panującymi w rodzinie – dziecko jest uważnym obserwatorem i uczy się, naśladując zachowania rodziców. Ich przyzwyczajenia jedzeniowe mają wpływ na to co je dziecko przez resztę życia. Dobrym przykładem są napoje: najzdrowsza dla dziecka jest niegazowana woda mineralna, a nie wysokosłodzone soki czy czarna herbata. Jeśli właśnie wodę będziemy mu podawać, polubi ją i nauczy się ją pić, co świetnie wpłynie na jego zdrowie także w dorosłym życiu.
Niechlubna rola przypada również kulturze masowej, która – głównie reklamy – przekonuje, że masło kakaowe, zupa lub sos z torebki i soczek wieloowocowy są zdrowymi i pełnowartościowymi posiłkami. – To wysokoprzetworzone, mocno słodzone produkty, które tylko imitują zdrową, „domową” żywność – ostrzega Monika Ciszek-Skwierczyńska i zachęca do zastąpienia ich warzywami, rybami i chudym mięsem. – Gdy w Dniu Dziecka wybrałam się z moimi córkami na zakupy, wszędzie były częstowane słodyczami, tylko w jednym dostały pomarańcze. To dowód, jak mało jeszcze wiemy o złym wpływie tych produktów na zdrowie.
Jak pomóc?
Dziecko z nadwagą często doświadcza przykrości ze strony rówieśników. Jest obiektem żartów i kpin. Boleśnie zostaje uświadomione, że jest otyłe, czyli gorsze. Im jest starsze, tym ma większą świadomość, że jest to problem nie tylko z powodu wyglądu, ale także stanu zdrowia, kondycji fizycznej. Marzy, by być szczupłe, bo chce być akceptowane, brać udział w aktywnościach na podwórku i podczas lekcji wychowania fizycznego, ale nie umie sobie z tym poradzić. By mu pomóc konieczne jest nazwanie problemu, określenie jego przyczyn i wspólne, całej rodziny, dążenie do zmiany nawyków. – Często rodzice, którzy sami nie potrafią zadbać o swoją zdrową dietę, są bezradni, w obliczu problemów dziecka – zauważa specjalistka – wtedy przydaje się pomoc psychodietetyka, który fachowo poprowadzi małego pacjenta i jego bliskich. Zmiana nawyków żywieniowych to żmudny i długotrwały proces. Dorośli i dziecko muszą nauczyć się, jak świadomie robić zakupy, zdrowo gotować i zdrowo jeść. Warto zacząć od rozmowy z pediatrą, który może pomóc zaplanować dalsze działania, takie właśnie jak wizyta u pscyhodietetyka czy wakacyjny wyjazd z dzieckiem do medycznego centrum, gdzie eksperci pomogą w walce ze złymi przyzwyczajeniami żywieniowymi. – W czasie rozmów z pacjentami Centrum La Fuente w Szczyrku wyjaśniam, że celem nie jest szybka utrata kilogramów a powrót do zdrowia – mówi Ciszek-Skwierczyńska – dlatego dzieci podczas pobytu w centrum przechodzą konsultacje z pediatrą oraz kompleksowe badania. To daje kompletny obraz ich stanu zdrowia, pomaga dobrać dietę i plan ćwiczeń fizycznych.
Rodzice i dzieci uczą się przez wspólna zabawę, na przykład podczas warsztatów kulinarnych. – Dzieci, szczególnie te młodsze, garną się do gotowania. My ich często odganiamy od kuchni, żeby nie nabrudziły albo nie przedłużyły czasu przygotowania posiłku; to błąd – stwierdza psychodietetyczka – warto poświęcić czas i wspólnie gotować. To dla dzieci okazja, by poznały nowe potrawy i smaki.
Po takim wyjeździe, zaopatrzeni w wiedzę ekspertów, propozycje zdrowych i smacznych posiłków oraz wsparcie psychologiczne rodzice są w stanie pomóc swojemu dziecku.
 
10 prostych zasad dla zdrowia dziecka:

  1. Jedźcie regularne posiłki w niewielkich odstępach czasu.
  2. Nie rozpraszaj uwagi dziecka podczas jedzenia zabawkami czy telewizorem.
  3. Jedźcie posiłki wspólnie przy jednym stole.
  4. Powiedz fastfoodom stanowcze: „nie!”.
  5. Mniej słodyczy, więcej owoców.
  6. Zrezygnuj z jedzenia wysoko przetworzonego, zastąp je warzywami, rybami, chudym mięsem.
  7. Jeśli wyżej wymienione zdrowe produkty nie smakują Twojemu dziecku, spróbuj je do nich przekonać wspólnymi zakupami na targu i gotowaniem z nich.
  8. Nie podaj dziecku tłustych, ciężkostrawnych, ostrych potraw.
  9. Nie zmuszaj dziecka do jedzenia zbyt dużych porcji.
  10. Nie zapominajcie o śniadaniu!

Polecane artykuły

Box Automaniaczki

Płacisz dużo za ubezpieczenie auta? Możesz to zmienić!

Wydatki na samochód stanowią zwykle sporą część budżetu. Czy wiesz, że możesz znacznie je zmniejszyć, płacąc mniej za OC i AC? Podpowiemy Ci, jak szybko znaleźć najatrakcyjniejsze oferty tych polis, na dodatek

fot. overview
Kobieta

Co polscy projektanci szykują na wiosnę?

W czasach przewagi kultury masowej warto docenić oryginalność i niepowtarzalność. Temu celowi sprzyja organizowany już po raz drugi przegląd trendów polskich projektantów OVERVIEW. Organizatorzy imprezy zaznaczają, że zależy im na promowaniu