Odpowiednia poduszka i sztuka wyboru

Odpowiedni sen jest kluczem do zdrowia, urody i dobrego samopoczucia. Jednak bardzo często zdarza się, że po źle przespanej nocy, ludzie wstają zmęczeni, bladzi, często z podkrążonymi oczami i obolałą szyją. W takich przypadkach warto zastanowić się nad przyczyną tego stanu rzeczy. Może winna jest późno zjedzona kolacja, wieczorny wysiłek, a może alkohol wypity przed położeniem się do łóżka? A może po prostu nieodpowiednia poduszka?

Sypialnia – najlepsze warunki dla zdrowego snu

* Po pierwsze, sypialnia powinna być miejscem przeznaczonym wyłącznie do spania. Dlatego najlepiej usunąć z niej nie tylko telewizor i niepotrzebne sprzęty, ale również kwiaty doniczkowe i książki, na których osadza się kurz.
* Druga istotna sprawa to odpowiednia temperatura w sypialni (optymalna to 18 do 21 stopni). Warto wiedzieć, że nawet gdy odczuwa się chłód, lepiej nie odkręcać mocniej kaloryferów, tylko okryć się cieplejszą kołdrą czy włożyć skarpetki.
* Gorąca kąpiel czy zbyt ciepły prysznic przed snem to nie najlepszy pomysł. Podnoszą one bowiem temperaturę ciała, a przez to zmniejszają ochotę na sen.
* Wygodne łóżko i dobrze dobrany materac to podstawa, nie może być zbyt twardo, ale też zbyt miękko. Podczas snu ciało, a zwłaszcza kręgosłup powinien być odpowiednio podparty. Najlepsze więc będzie łóżko lub materac, który dostosuje się do kształtu ciała.
* Na jakość snu wpływa także poduszka, która jest nie mniej ważna niż materac. Jeżeli jest nieodpowiednia może powodować bóle głowy, karku, barków i ramion, a nawet być przyczyną chrapania u osób, które miewają takie problemy. Dodatkowo bywa ona siedliskiem roztoczy i kurzu, których można się pozbyć wietrząc ją wraz z kołdrą na mrozie.

Poduszka – mała, ale ważna

Bardzo ważne jest, aby podczas snu głowa spoczywała w odpowiednim położeniu, nie może być za bardzo odchylona ani w tył, ani w przód. Istotna jest więc wysokość poduszek, którą należy dobrać w zależności od pozycji, w której się śpi.
* Osoby śpiące na plecach powinny wybrać raczej płaską poduszkę, ale taką, by w dolnej części była nieco pełniejsza, dzięki czemu nie narażą się na ból kręgosłupa w odcinku szyjnym.
* Natomiast osoby lubiące spać na boku potrzebują grubszej poduszki, która odpowiednio podeprze głowę na wysokości reszty kręgosłupa.
* Z kolei śpiącym na brzuchu wystarczy poduszka prawie płaska. Właściwie mogą spać nawet bez niej. Przy takiej pozycji warto małą poduszkę podłożyć sobie pod brzuch, aby zapobiec dolegliwościom w dolnej części pleców.
Bardzo ważne jest również wypełnienie poduszki, którym może być puch, pierze, gąbka, włókna bawełniane, wełniane lub poliestrowe.
* Osoby z problemami w w odcinku szyjnym kręgosłupa korzystają dość często z tzw. poduszek z pamięcią (poduszki lateksowe lub piankowe). Odpowiednio wyprofilowane stanowią one najlepsze podparcie dla szyi. Dodatkową ich zaletą jest to, że nie gromadzą kurzu i roztoczy.
* Poduszki z wełny i bawełny są hipoalergiczne i dość twarde, więc również skutecznie podpierają szyję.
* Puch i pierze w poduszce sprawiają, że łatwo można ją modelować do swoich potrzeb. Jest miękka i świetnie odprowadza wilgoć. Nie jest jednak odpowiednia dla alergików, chyba że jest regularnie „przemrażana” zimą i wymieniana raz w roku.


Artykuł powstał we współpracy z selene.pl

Polecane artykuły

Eko Strefa

Hipermobilny – czyli jaki?

Robienie szpagatu bez wcześniejszego rozciągnięcia się, przyciągnięcie bez trudu kciuka do przedramienia, przeprosty w łokciach, kolanach, czy palcach u dłoni praktycznie do kąta prostego – to nie magiczne zdolności, lecz hipermobilność. Zaburzenie wynikające z nieprawidłowej budowy

kobieta nakładająca krem na skórę
Kosmetyki

Jak wzmocnić ochronny płaszcz naskórka?

Mocna, nienaruszona bariera hydrolipidowa jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszej skóry. To ona stanowi izolację między środowiskiem zewnętrznym, a naszym organizmem. Jeśli ulegnie naruszeniu i nie spełnia swoich funkcji, skóra