Odpowiednia poduszka i sztuka wyboru

Odpowiedni sen jest kluczem do zdrowia, urody i dobrego samopoczucia. Jednak bardzo często zdarza się, że po źle przespanej nocy, ludzie wstają zmęczeni, bladzi, często z podkrążonymi oczami i obolałą szyją. W takich przypadkach warto zastanowić się nad przyczyną tego stanu rzeczy. Może winna jest późno zjedzona kolacja, wieczorny wysiłek, a może alkohol wypity przed położeniem się do łóżka? A może po prostu nieodpowiednia poduszka?

Sypialnia – najlepsze warunki dla zdrowego snu

* Po pierwsze, sypialnia powinna być miejscem przeznaczonym wyłącznie do spania. Dlatego najlepiej usunąć z niej nie tylko telewizor i niepotrzebne sprzęty, ale również kwiaty doniczkowe i książki, na których osadza się kurz.
* Druga istotna sprawa to odpowiednia temperatura w sypialni (optymalna to 18 do 21 stopni). Warto wiedzieć, że nawet gdy odczuwa się chłód, lepiej nie odkręcać mocniej kaloryferów, tylko okryć się cieplejszą kołdrą czy włożyć skarpetki.
* Gorąca kąpiel czy zbyt ciepły prysznic przed snem to nie najlepszy pomysł. Podnoszą one bowiem temperaturę ciała, a przez to zmniejszają ochotę na sen.
* Wygodne łóżko i dobrze dobrany materac to podstawa, nie może być zbyt twardo, ale też zbyt miękko. Podczas snu ciało, a zwłaszcza kręgosłup powinien być odpowiednio podparty. Najlepsze więc będzie łóżko lub materac, który dostosuje się do kształtu ciała.
* Na jakość snu wpływa także poduszka, która jest nie mniej ważna niż materac. Jeżeli jest nieodpowiednia może powodować bóle głowy, karku, barków i ramion, a nawet być przyczyną chrapania u osób, które miewają takie problemy. Dodatkowo bywa ona siedliskiem roztoczy i kurzu, których można się pozbyć wietrząc ją wraz z kołdrą na mrozie.

Poduszka – mała, ale ważna

Bardzo ważne jest, aby podczas snu głowa spoczywała w odpowiednim położeniu, nie może być za bardzo odchylona ani w tył, ani w przód. Istotna jest więc wysokość poduszek, którą należy dobrać w zależności od pozycji, w której się śpi.
* Osoby śpiące na plecach powinny wybrać raczej płaską poduszkę, ale taką, by w dolnej części była nieco pełniejsza, dzięki czemu nie narażą się na ból kręgosłupa w odcinku szyjnym.
* Natomiast osoby lubiące spać na boku potrzebują grubszej poduszki, która odpowiednio podeprze głowę na wysokości reszty kręgosłupa.
* Z kolei śpiącym na brzuchu wystarczy poduszka prawie płaska. Właściwie mogą spać nawet bez niej. Przy takiej pozycji warto małą poduszkę podłożyć sobie pod brzuch, aby zapobiec dolegliwościom w dolnej części pleców.
Bardzo ważne jest również wypełnienie poduszki, którym może być puch, pierze, gąbka, włókna bawełniane, wełniane lub poliestrowe.
* Osoby z problemami w w odcinku szyjnym kręgosłupa korzystają dość często z tzw. poduszek z pamięcią (poduszki lateksowe lub piankowe). Odpowiednio wyprofilowane stanowią one najlepsze podparcie dla szyi. Dodatkową ich zaletą jest to, że nie gromadzą kurzu i roztoczy.
* Poduszki z wełny i bawełny są hipoalergiczne i dość twarde, więc również skutecznie podpierają szyję.
* Puch i pierze w poduszce sprawiają, że łatwo można ją modelować do swoich potrzeb. Jest miękka i świetnie odprowadza wilgoć. Nie jest jednak odpowiednia dla alergików, chyba że jest regularnie „przemrażana” zimą i wymieniana raz w roku.


Artykuł powstał we współpracy z selene.pl

Polecane artykuły

Gadżety

Dr. Jart+ the book of masks – już w Polsce

Zastanawiasz się co to za firma? A może znasz już kosmetyki Dr. Jart+? Poznaj historię firmy i jej najnowsze produkty. Zespół 21 dermatologów z laboratoriów Dr.Jart Laboratory opracował produkty do pielęgnacji skóry

wspólne gotowanie
Dziecko

Rodzinna edukacja żywieniowa w kuchni

Wspólne gotowanie to jeden ze sposobów na spędzenie miłego, rodzinnego czasu w domu. Poza poznawaniem nowych smaków, może mieć ono jeszcze jedną istotną wartość np. być formą edukacji żywieniowej. Zdobywanie