– Biznes bez pasji jest możliwy, ale nie daje zadowolenia i nas nie uskrzydla. My mamy to szczęście, że kochamy swoją prace i dzięki temu mamy stale nowe pomysły, dzięki którym możemy rozwijać naszą firmę. Daję nam to satysfakcję, ale także i pieniądze. I to jest właśnie pozwala nam osiągnąć SUKCES– mówi Justyna Kochańska, właścicielka firmy Koch Optical.
Skąd pomysł na założenie firmy KOCH OPTICAL?
Firma KOCH OPTICAL jest małą firmą rodzinną. Pomysł zrodził się z zainteresowania branżą optyczną. Podczas długoletniej działalności rynek optyczny znacznie zmienił się, więc aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów, narodziła się idea, której celem jest prezentowanie nowych marek idących z duchem czasu, m.in. ANA HICKMANN, HICKMANN, BULGET, T-CHarge, BOLON, Oneill Superdry. Priorytetem jest nasza marka własna Retro, do której przykładamy bardzo dużo uwagi. Marka Retro dedykowana jest osobom ceniącym wysoką jakość, ponadczasową klasykę i elegancje. Dopełnieniem okularów jest markowe skórzane etui.
Celem Państwa firmy jest dążenie do budowania marki na mocnych fundamentach, proponując swoim klientom produkty i usługi najwyższej jakości. Jak dbacie o to, by być najlepszymi na rynku?
Obecnie, aby wyróżnić się na rynku przesyconym różnorodnym towarem, musimy zadbać przede wszystkim o wysoką jakość towaru, design i dobrą cenę. Te 3 składniki są bardzo ważne, ale równie ważna jest dobra współpraca z naszymi klientami. Mamy tu na myśli w razie konieczności pełen serwis reklamacyjny i poreklamacyjny. Jeśli jest taka potrzeba, jesteśmy otwarci na pomoc w promowaniu naszych marek w salonach optycznych naszych klientów. DOBRA REKLAMA = WYSOKA SPRZEDAŻ.
Regularnie wprowadzacie nowe modele opraw, śledząc światowe trendy. Jak ważne w Państwa biznesie są międzynarodowe targi, kongresy, branżowe wydarzenia? To one nadają kierunek Państwa działaniom?
Międzynarodowe targi optyczne odbywają się dwa razy w roku. Na początku roku w Mediolanie i w drugiej połowie roku w Paryżu. To właśnie tam mamy możliwość zobaczyć, jakie trendy będą panować w nadchodzącym sezonie. Na targach spotykamy się z firmami, z którymi współpracujemy i u nich szukamy inspiracji, które pomagają nam wspólnie tworzyć naszą autorską kolekcję Retro.
Najważniejsze, najbardziej prestiżowe targi w Polsce odbywają się raz w roku w Wiśle lub Poznaniu. My jako wystawcy mamy wtedy możliwość zaprezentowania naszych kolekcji i akcesoriów optycznych. Nasza działalność w branży optycznej łączy się również z branżą modową, mamy ogromną przyjemność współpracować z młodymi polskimi projektantami w projekcie MARKA WSPIERA MARKĘ.
Podobno osoba prowadząca firmę świadczącą usługi optyczne nie musi posiadać stosownych kwalifikacji. Jak zatem mieć pewność, że trafiliśmy pod fachową opiekę specjalisty, któremu możemy powierzyć nasz wzrok?
Z naszego doświadczenia osoby, które prowadzą bądź chcą prowadzić zakłady optyczne, muszą mieć wiedzę z zakresu optyki, stale się doszkalać, ponieważ jest to dziedzina, która ciągle się rozwija. My jako dystrybutor opraw skupiamy się na hurtowej sprzedaży markowych opraw do salonów optycznych w całym kraju.
Każdego optyka powinno cechować indywidualne podejście do każdej osoby odwiedzającej salon. Co jeszcze jest ważne w tym zawodzie?
Najważniejsza jest wiedza i doświadczenie, które zdobywa się przez cały czas prowadzenia firmy. Naszym zdaniem równie ważne jest podejście do klienta indywidualnie. Każda osoba jest inna i ważne jest, aby sprostać jej oczekiwaniom. Każdy z nas oczekuję profesjonalnego doradztwa w miłej atmosferze.
Czy dla profesjonalnego optyka wiedza o stylu życia przyszłego okularnika jest ważna przy doborze okularów?
Ważna, jeśli nie najważniejsza. Zadaniem optyka jest przeprowadzenie skrupulatnego wywiadu z pacjentem, które wraz z badaniem pozwoli na idealne dobranie szkieł i oprawy, co znacznie ułatwi życie okularnikowi. Czasami pacjenci nie zdają sobie sprawy, jak wizyta w dobrym salonie optycznym może poprawić jakość widzenia, a co za tym idzie komfort życia.
Podobno w Państwa branży mówi się o tym, że istnieją profesjonalni optycy i „sprzedawcy okularów”, którzy kładą nacisk głównie na modę okularową…
Okulary zaczęły być traktowane jak biżuteria i dostępne są w zasadzie wszędzie. Jeśli klientowi zależy zarówno na dobrym wyglądzie, jak i na własnym zdrowiu, zachęcamy, aby skorzystać z wiedzy profesjonalisty i udać się do zakładu optycznego. Zakup okularów w hipermarketach itp. może bardzo niekorzystnie wpłynąć na nasz wzrok. Każde szkła powinny być dobierane indywidualnie.
Jakimi wartościami kierujecie się w biznesie?
W biznesie najważniejsze jest partnerstwo. Zależy nam przede wszystkim na zadowoleniu naszych klientów. Chcemy, aby osoby które decydują się na zakup naszych opraw były zadowolone w 100 procentach. Pragniemy podkreślić, że najważniejsza dla nas jest wysoka jakość towaru, która zapewnia nam utrzymanie stałych zadowolonych kontrahentów jak i pozyskiwanie nowych.
Czy biznes bez pasji ma szansę na sukces?
Biznes bez pasji jest możliwy, ale nie daje zadowolenia i nas nie uskrzydla. MY mamy to szczęście, że kochamy swoją prace i dzięki temu mamy stale nowe pomysły, dzięki którym możemy rozwijać naszą firmę. Daję nam to satysfakcję, ale także i pieniądze. I to jest właśnie pozwala nam osiągnąć SUKCES.
Największe trudności, z jakimi borykacie się w swoim biznesie? Przeszkody, z którymi trzeba się mierzyć, prowadząc taką działalność jak Państwa?
Na co dzień borykamy się z różnymi trudnościami, czasami niezależnymi od nas. Wszystkie osoby, które prowadzą biznes napotykają na swojej drodze trudności, ale najważniejsze jest nie poddawać się i iść na przód.
Trendy okularowe na rok 2019?
Po długim czasie wraca trend opraw metalowych i to właśnie one będą królowały w roku 2019. Mamy ogromną przyjemność być jedynym dystrybutorem marki BOLON, która właśnie w tym sezonie zabłysnęła niepowtarzalnymi oprawami ze stali chirurgicznej. Jest to nowość na rynku Polskim, cechująca się wyjątkowo wysoką jakością i oryginalnym designem.
Rozmawiała Ilona Adamska