Jak skutecznie zarządzać emocjami?

Emocje towarzyszą nam na każdym etapie naszego życia i mają nie tylko ogromny wpływ na nasze myśli i uczucia, ale także determinują nasze zachowanie oraz dostarczają informacji o nas samych i naszych potrzebach. Umiejętne zarządzanie emocjami pozwala na lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach oraz na budowanie udanych relacji międzyludzkich. W związku z tym, że odgrywają one tak wielką rolę w naszym życiu, poniżej przedstawiam kilka wskazówek, które pomogą Ci efektywnie radzić sobie z niepożądanymi emocjami takimi jak: gniew, stres, strach, przygnębienie.

Zidentyfikuj swoje emocje
Naucz się dostrzegać swoje emocje. Nie ignoruj ich tylko zacznij je obserwować i zastanów się, jakie reakcje w Tobie wywołują. W tym celu możesz zadać sobie następujące pytania:

  1. Jaką odczuwam w tej chwili emocję?
  2. Co było przyczyną tej emocji?
  3. Jaka jest moja reakcja?
  4. Czego się o sobie dowiedziałem dzięki temu doświadczeniu?

Przejmij odpowiedzialność za swoje emocje
Bardzo często obarczamy innych odpowiedzialnością za to, że odczuwamy daną emocję. Mówimy wtedy zazwyczaj: „denerwujesz mnie, irytujesz mnie”, itp. A prawda jest taka, że to Ty kreujesz swoje emocje i tym samym tylko Ty za nie odpowiadasz. W związku z tym nie zrzucaj winy na innych za to, co w danym momencie czujesz. Jeśli przejmiesz odpowiedzialność za swoje emocje, poczujesz wewnętrzną ulgę.
Zaakceptuj swoje emocje
Akceptować coś wcale nie oznacza, że musisz to lubić i pozostawić to bez zmian. Mam tutaj raczej na myśli pogodzenie się z tym, że w danym momencie masz prawo, aby czuć się tak, a nie inaczej. Nie próbuj tego osądzać ani kontrolować. Po prostu odpuść sobie, wyciągnij wnioski i idź dalej.
Zmień swoje nastawienie
Zacznij się skupiać na pozytywnych aspektach danej sytuacji. Pomyśl, jakie mogą być plusy zaistniałego zdarzenia i co możesz z tego dla siebie wynieść. Przestań postrzegać wszystko w kategoriach porażek i przeszkód oraz skończ z narzekaniem. Postaraj się wyrobić w sobie pozytywną postawę do siebie i do otoczenia.
Uwolnij się od napięcia
W tym celu należy zadbać o regularną aktywność fizyczną oraz nauczyć się głębokiego oddychania. Dzięki temu przeniesiesz swoją koncentrację z umysłu na ciało, a Twój organizm zacznie produkować hormony szczęścia, które wprawią Cię w pozytywny nastrój.
Zadbaj o regularny wypoczynek
Zmęczenie jest w wielu przypadkach przyczyną rozdrażnienia oraz irytacji. Pamiętaj więc o wypoczynku, aby zregenerować swoje siły i nabrać nowego spojrzenia na otaczające Cię sprawy .
Spośród podanych przeze mnie wskazówek, wybierz te, które najbardziej Tobie odpowiadają, a następnie wprowadź je w życie. Pamiętaj, że umiejętne zarządzanie emocjami wymaga czasu i samodyscypliny, dlatego bądź cierpliwy i wytrwały w swoich działaniach, a dostrzeżesz efekty swojej pracy.

Sylwia Żuber, life coach, trener

Polecane artykuły

fot. Synevo
Mężczyzna

Powrót gruźlicy!

Dawniej choroba powszechna, która – jak się wydawało – wraz z prowadzeniem obowiązkowych szczepień została pokonana, w ostatnich latach  ponownie niebezpieczna. W Polsce radzimy sobie z nią gorzej niż inne kraje

aveex_bandera_for_broyx_pora_pobiegać_fot. materiały prasowe
Eko Strefa

Pora pobiegać

Żadna inna pora roku tak nie zachęca do sportowej aktywności jak wiosna i lato. Kwitnące kwiaty, drzewa strojone zielonymi koronami, nieupalne a rześkie powietrze to aura umilająca czas spędzany na biciu kolejnych

Smakoterapia, fot. materiały prasowe
Eko Strefa

Iwona Zasuwa – Smakoterapia 3

„W domu, w którym jest spiżarnia, zawsze znajdzie się coś pysznego do jedzenia” przekonuje Iwona Zasuwa, propagatorka zdrowego stylu życia, autorka bestsellerowego cyklu kulinarnych poradników. Do księgarń trafiła właśnie