Jak skutecznie zarządzać emocjami?

Emocje towarzyszą nam na każdym etapie naszego życia i mają nie tylko ogromny wpływ na nasze myśli i uczucia, ale także determinują nasze zachowanie oraz dostarczają informacji o nas samych i naszych potrzebach. Umiejętne zarządzanie emocjami pozwala na lepsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach oraz na budowanie udanych relacji międzyludzkich. W związku z tym, że odgrywają one tak wielką rolę w naszym życiu, poniżej przedstawiam kilka wskazówek, które pomogą Ci efektywnie radzić sobie z niepożądanymi emocjami takimi jak: gniew, stres, strach, przygnębienie.

Zidentyfikuj swoje emocje
Naucz się dostrzegać swoje emocje. Nie ignoruj ich tylko zacznij je obserwować i zastanów się, jakie reakcje w Tobie wywołują. W tym celu możesz zadać sobie następujące pytania:

  1. Jaką odczuwam w tej chwili emocję?
  2. Co było przyczyną tej emocji?
  3. Jaka jest moja reakcja?
  4. Czego się o sobie dowiedziałem dzięki temu doświadczeniu?

Przejmij odpowiedzialność za swoje emocje
Bardzo często obarczamy innych odpowiedzialnością za to, że odczuwamy daną emocję. Mówimy wtedy zazwyczaj: „denerwujesz mnie, irytujesz mnie”, itp. A prawda jest taka, że to Ty kreujesz swoje emocje i tym samym tylko Ty za nie odpowiadasz. W związku z tym nie zrzucaj winy na innych za to, co w danym momencie czujesz. Jeśli przejmiesz odpowiedzialność za swoje emocje, poczujesz wewnętrzną ulgę.
Zaakceptuj swoje emocje
Akceptować coś wcale nie oznacza, że musisz to lubić i pozostawić to bez zmian. Mam tutaj raczej na myśli pogodzenie się z tym, że w danym momencie masz prawo, aby czuć się tak, a nie inaczej. Nie próbuj tego osądzać ani kontrolować. Po prostu odpuść sobie, wyciągnij wnioski i idź dalej.
Zmień swoje nastawienie
Zacznij się skupiać na pozytywnych aspektach danej sytuacji. Pomyśl, jakie mogą być plusy zaistniałego zdarzenia i co możesz z tego dla siebie wynieść. Przestań postrzegać wszystko w kategoriach porażek i przeszkód oraz skończ z narzekaniem. Postaraj się wyrobić w sobie pozytywną postawę do siebie i do otoczenia.
Uwolnij się od napięcia
W tym celu należy zadbać o regularną aktywność fizyczną oraz nauczyć się głębokiego oddychania. Dzięki temu przeniesiesz swoją koncentrację z umysłu na ciało, a Twój organizm zacznie produkować hormony szczęścia, które wprawią Cię w pozytywny nastrój.
Zadbaj o regularny wypoczynek
Zmęczenie jest w wielu przypadkach przyczyną rozdrażnienia oraz irytacji. Pamiętaj więc o wypoczynku, aby zregenerować swoje siły i nabrać nowego spojrzenia na otaczające Cię sprawy .
Spośród podanych przeze mnie wskazówek, wybierz te, które najbardziej Tobie odpowiadają, a następnie wprowadź je w życie. Pamiętaj, że umiejętne zarządzanie emocjami wymaga czasu i samodyscypliny, dlatego bądź cierpliwy i wytrwały w swoich działaniach, a dostrzeżesz efekty swojej pracy.

Sylwia Żuber, life coach, trener

Polecane artykuły

Szczotkę do włosów należy dezynfekować co jakiś czas
Kobieta

Szczotkę do włosów należy dezynfekować co jakiś czas

Regularne czyszczenie szczotki jest bardzo ważne jeśli chcemy zachować zdrową skórę głowy i włosów. Nieodpowiednio oczyszczone przyrządy do czesania mogą zbierać bakterie i rozprowadzać je na skórze głowy, a także przyczynić

Bez kategorii

Zmysłowe Walentynki w makijażu Wioli Wypijewskiej

W ten wyjątkowy dzień jakim są Walentynki, kiedy miłość unosi się w powietrzu ważne, abyśmy poczuły się pięknie i wyjątkowo. Idealnie sprawdzi się wtedy makijaż, który doda nam pewności siebie

Box Automaniaczki

Prawo jazdy – co powinniśmy o nim wiedzieć?

Posiadanie prawa jazdy często jest wyznacznikiem dorosłości i samodzielności. Młodzi ludzie odliczają dni, by móc ubiegać się o dokument, uprawniający do kierowania pojazdami. Aby otrzymać prawo jazdy, przyszły kierowca