Jakie są najważniejsze zasady recyklingu?

Pomimo wielu kampanii edukacyjnych mających na celu podnoszenie świadomości konsumenckiej, ilość śmieci, jakie produkujemy, rośnie w zawrotnym tempie. Największą część tej masy odpadów stanowią produkty jednorazowego użytku, które zaraz po wykorzystaniu wędrują na składowiska. W ten sposób ich potencjał surowcowy i energetyczny marnowany jest bezpowrotnie.

Zasady 3R – czyli jak prawidłowo postępować z odpadami

Niska świadomość ekologiczna i konsumencka to podstawowy problem w skutecznym realizowaniu programu zrównoważonego rozwoju. Wielu ludzi na co dzień zużywa duże ilości jednorazowych toreb foliowych, butelek PET czy plastikowych opakowań spożywczych. Nie zastanawiają się przy tym, że istnieje wiele możliwości, które mogą być alternatywą dla jednorazowych produktów.
Brak odpowiedniej edukacji i prawidłowych wzorców konsumenckich skutkuje powstawaniem coraz większej ilości odpadów, które stają się ogromnym problemem dla środowiska.
Kilka lat temu zostały wypracowane bardzo skuteczne zasady jak postępować z odpadami, aby powstawało ich jak najmniej, a jeżeli już powstaną, to jak je odpowiednio wykorzystać. Te zasady znane są dzisiaj jako 3R, czyli reduce, reuse, recycle. Ich podstawowe założenia to:

  • ograniczanie ilości kupowanych produktów, tak aby minimalizować ilość powstających odpadów;
  • wielokrotne wykorzystywanie produktów;
  • prawidłowe segregowanie odpadów, tak aby ponownie wykorzystać surowce w nich zawarte.

Zasada — Reduce (redukuj)

Podstawą tej zasady jest świadome kupowanie. Często jest tak, że kupujemy produkty, których później nie wykorzystujemy. W największym stopniu dotyczy to produktów spożywczy, ale podobny mechanizm działa w przypadku zakupów odzieżowych, kosmetycznych, elektronicznych i wielu innych. Aby prawidłowo stosować powyższą zasadę, warto świadomie planować wszystkie zakupy.
Dzięki temu jesteśmy w stanie znacznie ograniczyć ilość generowanych śmieci i dodatkowo sporo zaoszczędzić. Dobrym przykładem mogą być tutaj opakowania różnych produktów. Najczęściej są one wykorzystywane jako powierzchnia marketingowa. To często tworzy sytuacje, w których interesujący nas produkt jest dodatkowo opakowany w niepotrzebne kartony czy folie, które nie pełnią żadnej funkcji ochronnej, lecz mają tylko za zadanie przyciągnąć nasz wzrok.
Warto mieć świadomość, że są to tylko sztuczki handlowe, które nie dość, że generują niepotrzebne odpady, to również wpływają na cenę końcową produktu.

Zasada — Reuse (użyj ponownie)

Ta zasada jest bardzo trudna do zastosowania we współczesnym świecie. Wynika to z tego, że wiele produktów jest tak tanich, że łatwo je zastąpić nowymi. To prowadzi do sytuacji, że często wyrzucamy rzeczy, które można naprawić i dać im tak zwane drugie życie. Jeżeli sami nie chcemy regenerować i korzystać z niektórych produktów, warto oddać je innym, dla których będą one miały dużą wartość.
Chodzi tu głównie o takie produkty jak: meble, zabawki, ubrania, sprzęt elektroniczny czy kuchenny. Jest wiele stowarzyszeń, które chętnie przyjmą takie dary i przekażą je do osób, które kreatywnie je wykorzystają.

Zasada — Recycle (odzyskuj)

Ostatnia zasada to odzyskiwanie i ponowne wprowadzanie do obiegu surowców zawartych w śmieciach. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa prawidłowa segregacja odpadów. Oddzielanie od siebie różnych frakcji materiałowych pozwala na ich wykorzystanie i przetwarzanie przez różne firmy, które specjalizują się w recyklingu. Dzięki temu odzyskane surowce wtórne mogą zostać ponownie wykorzystane do produkcji nowych produktów, a to pozwala oszczędzać naturalne zasoby.


Wsparcia merytorycznego udzieliła firma esbud.pl

 

Polecane artykuły

eMagazyn

eMagazyn Beauty Mission wydanie Wiosna 2018

W wiosennym wydaniu eMagazynu Beauty Mission zawarliśmy kwintesencję tego co lekkie, przyjemne i wyjątkowe. Jest więc dobre kino, wiedza ekspercka, luksusowe auto i wiosenny konkurs. dodatkowo dużo mody, sztuki i dobrych

Mężczyzna

Jak występować publicznie?

Wystąpienia publiczne są integralną częścią życia wielu z nas. Nie trzeba pracować jako polityk, prezenter czy mówca motywacyjny, by przemawiać przed publicznością. W rzeczywistości, nawet wystąpienie przed klasą z prezentacją, czy przemowa podczas zebrania w pracy