Przestrzeń w dialogu: Abakanowicz i nowy gmach MSN

Nie sposób przejść obojętnie obok nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Budynek o białej, betonowej fasadzie, zaprojektowany przez pracownię Thomasa Phifera, odważnie wpisuje się w pejzaż miasta. Horyzontalna bryła nawiązuje dialog z otaczającą przestrzenią, zapraszając do wnętrza –  miejsca spotkań, świateł i kultury. Właśnie w tej przestrzeni zostało zaprezentowane monumentalne dzieło Magdaleny Abakanowicz, jednej z najwybitniejszych polskich artystek. Jej prace są opowieścią o relacjach między ludźmi, naturą i właśnie przestrzenią, a jej zaistnienie w MSN otwiera nowe możliwości interpretacji.

Magdalena Abakanowicz urodziła się w 1930 roku w rodzinie arystokratycznej w Falentach pod Warszawą. Już od pierwszych lat miała kontakt z przyrodą, wpływającą na jej wyobraźnię i wrażliwość artystyczną. W młodości Abakanowicz trenowała lekkoatletykę i odnosiła sukcesy w biegach sprinterskich. Sport kształtujący dyscyplinę i wytrwałość, mógł też znaleźć się u podwalin jej możliwości artystycznych. Jej monumentalne rzeźby wymagają nie tylko wyobraźni, ale także siły fizycznej, zwłaszcza w pracy z materiałami takimi jak juta lub żeliwo.

Magdalena Abakanowicz – artystka dialogu

Światową sławę przyłączoną Abakanowicz jej „Abakany” – wielkoformatowe struktury przestrzenne, które w latach 60. zrewolucjonizowały sztukę społeczną. Te rozwiązania, abstrakcyjne formy, które były zawieszone w przestrzeni, umożliwiają dostęp do swobodnej eksploracji ich faktur i kształtów. „Abakany” stały się nie tylko rzeźbami, ale także instalacjami, które redefiniowały relację między dziełami a odbiorcą.

Później, w latach 90tych artystka podjęła się z japońskimi tancerzami butoh, stworzenia choreografii. W działaniu tym tancerze stali się żywymi rzeźbami, które poruszają się w przestrzeni w sposób organiczny i ekspresyjny. Ta współpraca to kolejny dowód, że ​​sztuka Abakanowicz przekracza granice medium, otwierając przestrzeń dla nowej formy wyrazu.

„Kompozycja monumentalna” w MSN

Jednym z głównych dzieł w siedzibie MSN jest „Kompozycja monumentalna” Abakanowicz. Praca ta, osadzona w przestrzeni inspirowanej światłem, w którym monumentalna klatka schodowa staje się metaforą ruchu, doskonale współgra z organiczną naturą twórczości Abakanowicz.

Widzowie wchodzący do muzeum spotykają się jej dziełem jako częścią szerszej narracji o współczesności, której sztuka staje się przestrzenią do refleksji. W tym kontekście „Kompozycja monumentalna” staje się czymś więcej niż tylko obiektem – staje się partnerem w dialogu z miastem i życiem ludzkim.

Nowy gmach MSN, ze swoją otwartą strukturą i horyzontalnym układem, staje się miejscem idealnym dla twórczości Abakanowicz. To przestrzeń, która, tak jak jej rzeźba, jest otwarta na interpretacje i spotkania. Budynek i dzieło rozwiązania dialog między przeszłością a przyszłością, tradycją i nowoczesnością, sztuką i życiem.

Dziedzictwo w nowoczesności

W ubiegłym roku, Sara Burton stworzyła swoją pożegnalną kolekcję dla  domu mody Alexander McQueen inspirowaną twórczością Magdaleny Abakanowicz. 

Rzeźby Magdaleny Abakanowicz, misternie tkane i pełne organicznych form, stały się wyjątkową scenografią pokazu, w którym projekty czerpały inspirację z imponującego dorobku artystki. Motywy charakterystyczne dla jej twórczości zostały przeniesione na przeskalowane płaszcze, marynarki z bufiastymi ramionami i zdekonstruowane sukienki. Pokaz otworzyła Kaia Gerber, a Naomi Campbell domknęła widowisko. Wśród widzów podziwiających kolekcję znalazły się takie osobowości, jak Anna Wintour, Cate Blanchett, Eva Green, Elle Fanning i Yara Shahidi, które od lat są wielbicielkami talentu projektantki.

Magdalena Abakanowicz była artystką, która przekraczała granice – fizyczne, artystyczne i mentalne. Jej życie i twórczość dowodzą, że przestrzeń nie jest tylko miejscem, ale także ideą, która może być kształtowana i wypełniania treścią. Obecność jej dzieł w nowej siedzibie MSN to symbol ciągłości i dialogu, który wpisuje się w piękno codzienne – piękno kształtowane przez kobiety takie jak ona.

Autor: Magdalena Penther

fot. Magdalena Penther

Polecane artykuły

Medycyna Estetyczna & Chirurgia Plastyczna

Co nas postarza?

Promienna, napięta i jędrna skóra to jeden z najważniejszych elementów wpływających na nasz wygląd. Na pogarszające jej stan naturalny proces starzenia się skóry i czynniki genetyczne niestety nie mamy zbyt dużego wpływu.

Ciepło domowego ogniska, fot. materiały prasowe
Eko Strefa

Jak dopasować świąteczne dekoracje do wnętrza? Trendy 2019

Grudzień to nie tylko czas odliczania do Bożego Narodzenia, ale również tego, na co czeka wiele osób, czyli dekorowania mieszkania! Sklepy pełne są przeróżnych inspiracji – dodatków, dekoracji, tekstyliów czy świątecznej zastawy. Warto jednak