Jak zwolnić tempo i znaleźć czas dla siebie?

Hygge w domuNajlepsze sposoby na szybki reset dla zapracowanych
Coraz więcej obowiązków, coraz więcej stresu i coraz mniej czasu – czy tak wygląda codzienność kobiet? Niemal ¾ z nas odczuwa zdenerwowanie minimum raz w tygodniu, a już prawie co czwarta codziennie[1]. Jesteśmy narażone na stres zarówno w pracy, jak i w domu, co stało się już niemal zjawiskiem powszechnym. Na szczęście dzięki wygodnym rozwiązaniom i modzie na wolniejsze tempo życia, możemy bez wyrzutów poświęcić czas na upragniony relaks. W jaki sposób?
Słowo roku 2016, duńskie „hygge”, odzwierciedla stan, którego tak często nam brakuje – atmosfery relaksu, wyciszenia i chwili z samą sobą. A dzięki małym i prostym przyjemnościom obowiązki w domu, a także w pracy staną się znacznie łatwiejsze do udźwignięcia.
Z badania Frisco.pl „Polacy po godzinach”[2] wynika, że tylko 22% kobiet ma czas na odpoczynek powyżej 5 godzin w ciągu tygodnia. Przyzwyczajone do nadmiaru obowiązków, często nie potrafimy znaleźć czasu dla siebie, a przecież chwile spokoju są niezbędne do utrzymania równowagi w życiu. W odnalezieniu 5 minut dla siebie pomagają nowoczesne rozwiązania, jak chociażby zakupy spożywcze online, które pozwalają zaoszczędzić mnóstwo czasu, a także związanych z nimi nerwów.
Przytulne cztery kąty
Prawdziwą oazą spokoju i przestrzenią idealną dla praktykowania „hygge” jest nasz dom. Niestety zdarza się, że nad codziennymi obowiązkami spędzamy długie godziny, a efekty naszej pracy znikają już po kilku dniach. Rosnąca sterta ubrań do prasowania czy niedokończone zmywanie mogą nas skutecznie przytłoczyć i zniechęcić do dalszych starań. Dlatego zróbmy sobie chwilę przerwy, by w ten sposób uniknąć narastającej frustracji. W jaki sposób?

  • Słodka rozpusta – esencjonalna kawa, aromatyczna herbata lub gorące kakao w połączeniu ze słodkimi ciastkami to idealne „umilacze” podczas zasłużonego odpoczynku, zwłaszcza w gronie ukochanych osób. To także dobry moment na docenienie siebie i przemyślenie wszystkich mniejszych i większych zadań, które udało Ci się zrealizować w ciągu dnia;
  • Sprytne rozwiązania – ciężkie torby z zakupami możesz zamienić na wygodne zakupy spożywcze online. Tygodniowe zapasy dla rodziny szybko uzupełnisz z pozycji kanapy leżąc pod ciepłym kocem, a dostawa pod same drzwi sprawi, że poczujesz się naprawdę rozpieszczona. Zamiast tracić cenne godziny w supermarkecie, możesz czerpać przyjemność ze wspólnego czasu z najbliższymi;
  • Nastrojowe oświetlenie – odrobinę magii i intymności wprowadzi ciepłe światło dzięki tzw. cotton balls, które nie tylko przystroją wnętrze, ale także dodadzą mu czynnika „hygge”. Nie zapominaj o świeczkach, które dodatkowo uraczą Cię cudownym zapachem i doskonale sprawdzą się przy aromatycznej kąpieli z pianą.

Praca nie zając
Wydawać by się mogło, że „hygge” może dotyczyć tylko najbliższego nam otoczenia, czyli naszych czterech kątów. Nic bardziej mylnego – w pracy spędzamy przecież aż 1/3 całej doby i niejako staje się ona naszym „drugim domem”. Warto więc i tam wprowadzić odpowiednią atmosferę, aby długie 8 godzin w biurze także było wartościowym, przyjemnie spędzonym czasem, bez niepotrzebnego stresu. Oto najprostsze sposoby na zbudowanie sobie „hygge” przy własnym biurku:

  • Nagradzaj się pysznościami – mogą to być zarówno ulubione słodycze, jak i zdrowe przekąski, które wprawiają Cię w dobry nastrój. Zasługujesz na nie szczególnie po intensywnej pracy, a powolne delektowanie się nimi to ten moment, w którym zwolnienie i odpoczynek smakują jeszcze lepiej;
  • Jedz z zespołem – ze swoimi współpracownikami spędzasz co najmniej 8 godzin dziennie, a najczęściej rozmawiacie o pracy? To oczywiste, dlatego warto znaleźć chwilę na wspólne posiłki, które pozwolą Wam się odłączyć od obowiązków. Razem spędzony czas sprawi, że lepiej poznasz znajomych z biurka obok, a powrót do dalszej pracy nie będzie taki straszny;
  • Wprowadź osobiste akcenty – swoją przestrzeń pracy możesz zaaranżować tak, aby biurko budziło wyłącznie pozytywne skojarzenia. Drobne elementy, jak na przykład ramka ze zdjęciem z wycieczki, notatnik od najlepszej przyjaciółki czy specjalny kubek na kawę pozytywnie wpłyną na Twój komfort pracy i lepsze samopoczucie;
  • Sięgnij po słuchawki – muzyka będzie ukojeniem i odskocznią od panującego w biurze hałasu, a kojące dźwięki klasyków czy piosenka, która ostatnio stała się hitem, skutecznie pozwolą Ci się „wyłączyć”.

Odpowiedni nastrój, drobne dodatki czy inteligentne rozwiązania to proste i tanie sposoby na szybkie naładowanie baterii. Stres? Obowiązki? Niedospanie? Zapomnisz o nich, jak tylko znajdziesz swój sposób na 5 minut dla siebie – zarówno w pracy, jak i w domu.
[1] Badanie GfK Polonia, przeprowadzone metodą CAWI na grupie n=1000 respondentów, marzec 2016.
[2] Badanie „Polacy po godzinach” na zlecenie Frisco.pl, przeprowadzone metodą Omnibus na grupie n= 849 internautów, maj 2016.

Polecane artykuły

staw skokowy
Mężczyzna

Ćwiczenia na staw skokowy

Uszkodzenie stawu skokowego może spotkać każdego, nie tylko sportowca. Leczenie urazów kostki polega przede wszystkim na łagodzeniu bólu i zabezpieczeniu stawu, pomocne mogą okazać się również ćwiczenia rehabilitacyjne na staw

business

Sephora w Business Garden

Wraz z końcem kwietnia siedziba główna Sephora Polska zmieniła swoją lokalizację. Nowe nowoczesne biuro spółki znajduje się obecnie w kompleksie biurowym Business Garden, zlokalizowanym przy ulicy Żwirki

Box Automaniaka

Co to jest Defensive Driving?

Amerykanin Chris Imhoff z National Safety Council jako pierwszy sformułował reguły „Defensive Driving” (DD), czyli jazdy defensywnej. Pierwszy kurs DD zorganizowano w USA w 1964 roku. Od 50 lat