Mikołajki w liczbach

fot. bruce mars

Mikołajki to pierwsza grudniowa okazja, aby podarować najbliższym świąteczny upominek, ale co trzeci z nas boi się porażki w jego wyborze. Aby ustrzec się przed kupnem nietrafionego prezentu, aż 37% pyta o preferencje, a 34% kupuje kartę podarunkową. Jak wyglądają obecne zwyczaje i preferencje upomnikowe Polaków?

Według co trzeciego respondenta badania „Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków” z roku na rok kupujemy coraz mniej tradycyjnych upominków, gdyż te tradycyjne zastępujemy voucherami i kartami podarunkowymi. Jak pokazują wyniki badania, według 26% respondentów w dużym stopniu wpływ na wybór prezentów i oczekiwania prezentowe ma współcześnie rozwój technologii. Jak zauważa 19% zapytanych Polaków powodem spadku kupna tradycyjnych upominków jest także fakt, że chcemy bliskim osobom podarować bardziej oryginalny prezent, na przykład w formie przeżycia.
Dla 35% zapytanych Polaków kupowanie upominków to wciąż wyzwanie, ponieważ boimy się porażki w wyborze prezentów dla bliskich. Według 27% respondentów zajmuje nam to zbyt dużo czasu. Aż 23% Polaków przyznaje, że nie zna preferencji prezentowych najbliższych. Tylko 15% z zapytanych dobrze sobie radzi z tym wyzwaniem.
Zmieniające się zwyczaje świąteczne i współczesny styl życia Polaków przekłada się na formę prezentów, które ofiarowujemy i chcemy otrzymywać. Coraz chętniej bliskim osobom chcemy podarować zamiast upominku materialnego atrakcję, która dostarczy im nie tylko wiele radości, ale również niezapomnianych emocji z realizacji. Dlatego Polacy coraz chętniej decydują się na prezenty w formie przeżyć, pozwalające niejednokrotnie spełniać marzenia i realizować pasje. W efekcie pod poduszką i choinką lądują na przykład voucher na jazdę off road, zajęcia taneczne, warsztaty kulinarne czy relaksujące masaże. Dzięki dużej różnorodności upominków w formie przeżyć, każdy może znaleźć emocje na miarę swoich potrzeb. – komentuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.
Obdarowywanie się upominkami w grudniu ma aż dla 45% z nas bardzo duże znaczenie i nie jest mimo zmiany stylu życia Polaków żadnym przeżytkiem. Niestety co trzeci zapytany przez serwis Prezentmarzeń Polak zauważa, że obecnie Święta Bożego Narodzenia to szaleństwo przygotowań i coraz mniej czasu na ich celebrowanie. Nie dziwi więc fakt, że 43% Polaków lubi zaszaleć na święta i wydaje w grudniu z roku na rok coraz więcej pieniędzy. Dużą część grudniowego, domowego budżetu Polaków stanowią upominki. Aż 85% respondentów badania „Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków” uważa, podając różne powody, że kupowanie prezentów jest dla nich wyzwaniem. Strach przed porażką w wyborze, zbyt dużo straconego czasu na poszukiwania i brak znajomości preferencji prezentowych najbliższych to powody, dla których najczęściej nabywanie upominków jest dla nas wyzwaniem.
Polacy jednak, jak pokazują wyniki badania, próbują się ustrzec się przed popełnieniem gafy i kupnem nietrafionego prezentu. Dla 37% sposobem na wyjście z trudnej sytuacji jest zapytanie o preferencje prezentowe, dla 34% nabycie vouchera lub karty podarunkowej na upominek. Tylko 19% jest gotowych podjąć prezentowe ryzyko, a 10% mówi wprost, że nie można się ustrzec od prezentowej wpadki.


* Badanie „Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1015 respondentów w formie ankiety online w listopadzie 2019 roku.  

Polecane artykuły

Szczotkę do włosów należy dezynfekować co jakiś czas
Kobieta

Szczotkę do włosów należy dezynfekować co jakiś czas

Regularne czyszczenie szczotki jest bardzo ważne jeśli chcemy zachować zdrową skórę głowy i włosów. Nieodpowiednio oczyszczone przyrządy do czesania mogą zbierać bakterie i rozprowadzać je na skórze głowy, a także przyczynić

Kobieta

Cała prawda o solach aluminium

Każdego dnia sięgamy po kosmetyki chroniące nas przed potem lub jego nieprzyjemnym zapachem. Większość z nas wybiera antyperspiranty, zawierające sole aluminium. Badania jednak wykazują toksyczne właściwości tego kontrowersyjnego